۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۶۱۸۷۱۵

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۱۰ شهریور ماه| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۱۰ شهریور ماه| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
امروز در بازار آزاد قیمت طلای 18عیار 413 هزار و 700 تومان ارزش‌گذاری شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه 10 شهریور ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۰۶/۱۰

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با تغییر نسبت به روز کاری قبل، 4 میلیون و  123 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 54 هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2میلیون و 108 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و 299 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 930 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 413 هزار و 700 تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1520.5 دلار معامله می‌شود.

کاهش چشم گیر قیمت ارز در روزهای گذشته موجب شد تا قیمت دلار که اول تیرماه 13 هزار تومان بود در کمتر از یک ماه به مرز 11 هزار تومان نزدیک شود. با توجه به ریزش قیمت دلار از صبح دیروز قیمت دلار به کانال 10 هزار تومان زیاد بازگشت ولی خیلی دوام نداشت و یکی دو ساعت بعد دوباره وارد کانال 11 هزار تومان شد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز ‌یکشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 11هزار و 450 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 11هزار و 350 تومان خریداری می‌کنند.

بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 12 هزار و 600 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 12 هزار و 500 تومان است.

فعالان بازار ارز معتقدند: خروج بازیگران بزرگ از بازار ارز، فروشنده شدن بازیگران خرد، رفتارهای موثر بازار ساز، افزایش عرضه و کاهش تقاضا و راه اندازی بازار متشکل ارزی از مهمترین دلایل کاهش شدید قیمت ارز در روزهای گذشته به حساب می آید.

 

رشد 1975 واحدی شاخص کل بورس

بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه 10 شهریور با افزایش 1975 واحد به رکورد 286 هزار و 114 واحد رسید. روز گذشته نیز شاخص کل با افزایش 5300 واحدی روبه‌رو شد.

از دلایل مهم رشد بازار بورس به گفته شاپور محمدی رئیس سازمان بورس می‌توان به فضای مثبت بازار سرمایه، رشد نقدینگی، حمایت دولت از افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی و مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی در حمایت از افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی نام برد.

همچنین امروز شاخص کل با معیار هم وزن 92 واحد رشد کرده و به رقم 78 هزار و 191 واحد رسید. ارزش روز بازار امروز به بیش از یک میلیون و 45 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران در بورس اوراق بهادار امروز بیش از 4 میلیارد ورقه بهادار سهام و حق تقدم در قالب 392 هزار نوبت معامله و به ارزش 1496 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ـ  ارزشی 530 واحد رشد کرده و به رقم 76 هزار و 899 واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هموزن 62 واحد تقویت شده و به رقم 52 هزار و 341 واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با رشد 2428 واحد به رقم 326 هزار و 465 واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با افزایش 2 هزار 235 واحد به رقم 209 هزار و 484 واحد رسید.

شاخص بازار دوم بورس با افزایش 430 واحدی به رقم 574 هزار و 908 واحد رسید.

امروز عمده نمادهای مهم بورس در تقویت شاخص کل مؤثر بوده‌اند که از مهمترین این نمادها می‌توان به گروه مپنا، ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان، توسعه معادن و فلزات، پالایش نفت بندرعباس و فولاد خراسان اشاره کرد.

امروز نمادهای پربیننده مربوط به بانک تجارت در قیمت هر سهم 421 ریال، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان، سایپا،‌حمل و نقل بین‌المللی خلیج‌فارس، ایران‌خودرو و بانک پاسارگاد بوده‌اند.

امروز در فرابورس ایران شاخص کل افزایشی بوده و با رشد 9 واحدی به رقم 3 هزار و 776 واحد رسید.

ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به بیش از 209 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران فرابورس بیش از 1.3 میلیارد تومان سهام حق تقدم و اوراق مالی در فرابورس در قالب 201 هزار نوبت معامله و به ارزش 931 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای پربیننده فرابورس مربوط به سهامی ذوب‌آهن اصفهان، بانک دی، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، ریل‌پرداز سیر، توسعه و عمران استان کرمان، صنایع کاغذ پارس و پتروشیمی زاگرس بوده‌اند.

امروز نمادهای پتروشیمی مارون، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، آهن و فولاد ارفع، بیمه پاسارگاد و فولاد هرمزگان جنوب در تقویت شاخص فرابورس مؤثر بوده‌اند و نمادهای تولید نیروی برق دماوند و سنگ آهن گهرزمین بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

امروز با پیام ناظر بازار توقف نماد سیمان ایلام، به علت افشای اطلاعات با اهمیت گروه «ب» روی داد همچنین بازگشایی نماد معاملاتی کارگزاران بورس کالای ایران و نهادهای مرتبط با آن انجام شد.

بازگشایی نماد کالا مربوط به شرکت بورس کالای ایران انجام شد. نماد خوساز مربوط به محورسازان ایران‌خودرو بازگشایی شد.

نماد حفاری 1، مربوط به حفاری شمال متوقف شد، نماد کخاک صنایع خاک چینیی ایران بازگشایی شد، نماد پلاسک1 شرکت پلاسکو‌کار متوقف شد.

همچنین نمادهای کساوه کاشی و سرامیک سینا، نماد غگرجی مربوط به بیسکویت گرجی، نماد ختور رادیاتور ایران، نماد حتوکا حمل و نقل توکا، نماد سشمال سیمان شمال، نماد دابور داروسازی ابوریحان همگی با پیام ناظر بازگشایی شدند.

نماد سرود 1 سیمان شاهرود متوقف شد، نماد قندرو قند مرودشت، قزوین، قند قزوین، قلرست قند لرستان، قپیرا قند پیرانشهر، قهکمت قند هکمتان، بازگشایی شدند. نماد خودرو مربوط به ایران‌خودرو بازگشایی شد.

 

مدیریت بازار مسکن با توصیه‌های آقای وزیر

رشد جهشی قیمت مسکن از اردیبهشت ماه سال گذشته باعث شد تا متقاضیان واقعی از خرید مسکن جا مانده و سفته‌بازان بالغ بر ۴۰ درصد از تقاضا را به خود اختصاص دهند. از همین رو در این مدت مسوولان دولتی و نمیاندگان مجلس در خصوص وضعیت آشفته قیمت‌ها هشدار داده و به نوعی با مردم و متقاضیان مسکن اظهار همدردی کردند.

یکی از افرادی که در چند ماه اخیر بعد از اظهارات رییس جمهور بر بالا بودن قیمت مسکن تاکید کرد وزیر راه و شهرسازی بود.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در اوایل تیر ماه امسال گفت «مردم خانه نخرند تا شرایط عادی بر بازار مسکن حاکم شود»این اظهارات تداعی کننده گزاره مشهور «سزای گران‌فروشی نخریدن است»، بود. اما سوال این است که وقتی همه کالاها به خصوص نهاده های مسکن گران شده است آیا قیمت مسکن کاهش ‌خواهد یافت؟ یا اینکه مگر مردم در گران شدن مسکن نقش داشته اند که حالا در کاهش آن نقش داشته باشند؟

در همان روزها اکثر کارشناسان می‌گفتند که چرا اسمی از بانک ها و نهادهای پرقدرت و ثروتمند برده نمی شود که در رشد قیمت مسکن نقش داشته اند و چرا مردم باید نقش دولت را بازی کنند و قیمت ها را کاهش دهند.

حال با گذشت دو ماه از این اظهارات وزیر راه و شهرسازی، کارشناسانی که اتفاقا از نخریدن مسکن از سوی مردم گلایه مند هم بودند نسبت به صحبت های روز گذشته وزیر راه و شهرسازی که می گوید مردم خانه بخرند واکنش نشان دادند و اعلام کردند که قطعا روش کنترل قیمت این نیست که بگوییم مردم نخرند تا آن کالا ارزان شود بلکه باید ابزارهای مدیریتی از سوی دولت در اقتصاد به گونه ای پیاده شود که قیمت ها به ثبات برسد و کنترل شود.

اما پرسش مهم دیگر آن است که در دو ماه گذشته چه اتفاقی رخ داده که وزیر راه و شهرسازی اعلام می‌کند افزایش حباب گونه قیمت مسکن تقریباً متوقف‌شده و قیمت‌ها روند نزولی گرفته است و کسانی که حقوق‌بگیر هستند و می‌خواهند منزلی تهیه کنند در این شرایط می‌توانند خانه بخرند.

اگر قیمت ها نزولی شده مردم با کدام قدرت خرید خانه بخرند؟به هر حال درباره اینکه وزیر راه و شهرسازی توصیه می کند مسکن نخرید تا مسکن ارزان شود و حال توصیه می کند مسکن ارزان شده و خانه بخرید این سوال مطرح می شود که آیا با توصیه کردن مسکن ارزان می شود و یا با توصیه کردن قدرت خرید بالا می رود؟

* توصیه در اقتصاد یک رویکرد اشتباه است

افشین پروین پور کارشناس اقتصاد مسکن در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که چه اتفاقی افتاده که وزیر راه و شهرسازی مجددا اعلام می کند مردم خانه بخرند گفت: دولت باید اقتصاد را مدیریت کند چرا که اقتصاد با توصیه پیش نمی رود و قطعا توصیه در اقتصاد یک رویکرد اشتباه است.

وی افزود:با این رویکرد وزیر راه و شهرسازی مخالف هستم چرا که مدیریت اقتصاد به این شکل نیست که بگویید مسکن نخرید چون گران شده است و الان که مسکن یک مقدار نزولی شده بگویند مسکن بخرید.

این کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است که دولت و حاکمیت باید با ابزارهای در اختیار بازار مسکن را کنترل کنند چرا که در هیچ کجای دنیا با این روش توصیه اقتصاد را مدیریت نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه بهترین روش برای کنترل قیمت مسکن تعادل میان عرضه و تقاضا است اظهار داشت: اینکه مردم نخرند تا قیمت ها کاهش یابد توصیه خوبی نیست چرا که مردم در تلاطم بازار نقشی ندارند و این بانک ها و موسسات و صندوق‌های بزرگ هستند که با ورود به بازار مسکن این بخش را دچار تلاطم می‌کنند.

پروین پور ادامه داد: اگر توصیه بتواند معجزه کند باید وقتی دارو گران می شود وزیر بهداشت بگوید مردم مریض نشوند چون دارو گران شده است و یا اینکه مردم نان نخورند چون گندم و آرد گران شده است.

*سوداگران نقش اصلی را در رشد قیمت مسکن دارند نه مردم

ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه معمولاً وقتی مردم و متقاضیان مسکن برای خرید مسکن هجوم می‌آورند، قیمت‌ها به صورت کاذب افزایش می‌یابد، گفت: اینکه متقاضیان واقعی اقدام به خرید مسکن کنند تا بازار مسکن دچار التهاب نشود، می‌تواند یک موضوع درست باشد. 

رهبر خاطرنشان کرد: قطعاً وقتی مردم برای خرید مسکن هجوم نیاورند، سوداگران هم مجبور می‌شوند نقدینگی خود را وارد بازار مسکن نکنند و دیگر سراغ سودجویی از بازار مسکن نمی‌روند. 

نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران اضافه کرد: قطعاً عدم هجوم برای خرید مسکن می‌تواند از کاهش التهاب در بازار مسکن بکاهد، اما به هر حال تنها راه ثبات قیمت‌ها این نیست. 

وی تأکید کرد: قطعاً این اقدام باعث می‌شود تا عرضه واحدهای خالی از سکنه به بازار افزایش یابد و قیمت واحدهای مسکونی گران‌قیمت کاهش یابد. 

* توصیه کردن نمی تواند بر کنترل قیمت ها کارساز باشد

حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز در گفت‌وگو با فارس گفت: آنچه که می‌تواند با نخرید مسکن از سوی مردم رخ دهد این است که واحدهای بالای ۱۵۰ متر و گران کاهش می‌یابد بنابراین توصیه کردن نمی‌تواند بر کنترل قیمت ها کارساز باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر قیمت حامل‌های انرژی و ارز در ماه‌های آتی رشد نکند، قیمت واحدهای مسکونی بالای ۱۵۰ متر از مهرماه شروع به کاهش خواهد کرد.

به گزارش فارس، کارشناسان و فعالان بازار بر این باور هستند که دولت باید زودتر به فکر تعادل‌سازی بازار مسکن می افتاد و به هر حال نخریدن مسکن از سوی مردم شاید تنها یک مسکّن باشد. کارشناسان می پرسند اینکه روز به روز قدرت خرید مردم با جهش قیمت ها کاهش یافته آیا دولت اقدامی هم برای بالا رفتن قدرت خرید انجام داده است که توصیه می کند مسکن بخرید؟

توصیه کردن به نخریدن و یا خرید مسکن نمی تواند مفید و موثر باشد بلکه باید بازار مسکن را با ابزارهای حمایتی تقویت و عرضه مسکن را افزایش داد و از سوی دیگر با ابزارهای مالیاتی قیمت مسکن را کنترل و از ورود سفته بازان به بازار مسکن جلوگیری کرد.

 

طرح جدید تبدیل محصولات ایران خودرو ویژه شهریورماه ۹۸ اعلام شد

ایران خودرو پیرو درخواست برخی از مشتریان و بروز تاخیر طولانی در تحویل برخی از خودروها ، امکان تبدیل به سایر خودروها را تا پایان ماه جاری اعلام کرد.

در اطلاعیه ایران خودرو آمده است دارندگان قراردادهای فوق جهت تعیین تکلیف تعهدات نسبت به تبدیل تعهدات به سایر خودروها مطابق جدول زیر اقدام کنند. البته شرایط تبدیل این خودروها صرفاً برای تعهدات معوق است.

 

کاهش ۷۰ درصدی معاملات مسکن در تهران

مجید کیانپور با اشاره به این‌که در حال حاضر میزان معاملات مسکن به پایین ترین حد خود رسیده و طبق آمارها خرید و فروش نسبت به سال های گذشته بیش از 70 درصد کاهش یافته است، اظهار کرد:‌کاهش معاملات مسکن نتایج و پیامدهای مثبت و منفی را به دنبال داشته است، به طوری که با کاهش نرخ خرید و فروش مسکن، عملا تقاضا کاهش یافته و به تبع آن قیمت ها نیز پایین آمده است. با کاهش معاملات مسکن، سازندگان در این شرایط انگیزه ای برای تولید مسکن‌های جدید ندارند، چون بازار در وضعیت رکودی قرار دارد.

وی با اشاره به این‌که در شرایط رکود تولید مسکن کاهش یافته و خریداران و فروشندگان رغبتی برای معامله ندارند، افزود: قیمت مسکن باید بیش از پیش روند کاهشی داشته باشد و انتظار است که نرخ بازار مسکن باز هم در مسیر نزول قرار گیرد.

 مطابق آمار وزارت راه و شهرسازی طی مردادماه امسال در تهران 2931 فقره قرارداد مسکن در سامانه املاک و مستغلات کشور ثبت شده که در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته 73.7 درصد کاهش یافته است. در مردادماه 97 تعداد قردادهای صحیح ثبت شده مسکن 11 هزار و 154 فقره بود.

 

دریافت وجه بابت استفاده از کارت سوخت جایگاه تخلف است

بر اساس اطلاعیه شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران دریافت هرگونه وجه اضافی به جز بهای بنزین تحویلی به خودروها در زمان سوختگیری، ممنوع و تخلف محسوب می شود.

در اطلاعیه شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران آمده است: به اطلاع هموطنان عزیز می رساند طبق روال معمول کارتهای آزاد جایگاهها فعال و در دسترس مراجعین جهت سوختگیری می باشد به همین لحاظ دریافت هرگونه مبلغ یا وجهی بابت استفاده از کارت آزاد جایگاه توسط اپراتورها و متصدیان تلمبه در جایگاه های عرضه سوخت ممنوع بوده و تأکید می گردد در صورت مشاهده مواردی از قبیل عدم در دسترس بودن کارت آزاد و یا دریافت وجه اضافه بر مبلغ بنزین با سامانه پاسخگوئی ۰۹۶۲۷ شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران تماس حاصل نموده و موضوع را منعکس نمایند. شایان ذکر است همکاران این شرکت به سرعت به موضوع رسیدگی و نتیجه اطلاع رسانی خواهد شد.

 

نرخ پیشنهادی خرید تضمینی گندم به شورای اقتصاد اعلام شد

اسماعیلی اسفندیاری‌پور در مراسم گردهمایی سراسری کشت محصولات زراعی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: قیمت پیشنهادی خرید تضمینی گندم از سوی وزارت جهاد به شورای اقتصاد اعلام شده و به محض اینکه نهایی شد اعلام می‌شود.

مجری طرح گندم با توجه به نزدیک بودن پایان شهریور زمان اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی گفت:امیدواریم دولت با اعلام به موقع قیمت خرید تضمینی گندم و تعیین نرخ مناسب  از کشاورزان گندم کار حمایت کند.

اسفندیاری‌پور گفت:‌برای سال زراعی 99-98 هدف گذاری تولید 14 و نیم میلیون گندم انجام شده این در حالی است که میزان مصرف داخلی بین 13 تا 13 و نیم میلیون تن است. 

وی گفت: تاکنون 7میلیون و 600 هزار تن گندم از کشاورزان کشور خریداری شده است.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات